Herpes Gladiatorum

Herpes gladiatorum adalah jangkitan yang disebabkan oleh jenis herpes simplex virus 1, virus yang serupa dengan yang menyebabkan luka sejuk. Ia biasa berlaku di kalangan mereka yang terlibat dalam sukan bersentuhan tinggi, seperti gusti, dan juga dikenali sebagai herpes tikar. Mereka yang dijangkiti dengan herpes akan membawa virus itu ke dalamnya untuk hidup kerana tiada ubat buat masa sekarang. Terdapat tempoh di mana virus tidak aktif dan tiada gejala hadir, dan masa di mana ia aktif dan menyebabkan pelbagai gejala dan suar-up.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Apabila virus itu aktif, orang yang membawanya berjangkit dan boleh menyebarkan gladiatorum herpes kepada orang lain. Virus ini boleh disebarkan melalui sentuhan kulit ke kulit dan mudah dilalui dari satu orang ke seterusnya.

Dalam artikel ini, kita memeriksa gejala herpes gladiatorum dan bahagian-bahagian badan yang boleh dipengaruhi. Kami juga melihat diagnosis, rawatan, dan pencegahan keadaan.

Fakta ringkas untuk herpes:

  • Herpes gladiatorum dicetuskan oleh jenis herpes simplex virus 1 (HSV-1).
  • Antara 30 hingga 90 peratus orang dewasa telah terdedah kepada virus herpes di Amerika Syarikat.
  • Ramai orang tidak pernah mengalami gejala.

Gejala

ujian hsv untuk hermes
Herpes gladiatorum adalah keadaan kulit yang disebabkan oleh virus herpes simplex 1.

Gejala herpes gladiatorum berbeza dari orang ke orang. Keadaan kulit boleh menjangkau mana-mana bahagian badan seseorang dan amat berbahaya jika ia memberi kesan kepada mata.

Gejala cenderung muncul dalam masa 8 hari dari pendedahan seseorang kepada seseorang dengan keadaan ini. Gejala herpes gladiatorum termasuk:

  • demam
  • kelenjar bengkak
  • sakit tekak
  • luka atau lepuh pada kulit, yang boleh menyakitkan
  • sensasi kesemutan di kawasan yang terjejas
  • sakit kepala

Lepuh dan luka yang muncul sebagai gejala gladiatorum herpes boleh dirawat dan biasanya mengambil masa 7 hingga 10 hari untuk membersihkan.

Apabila virus tidak aktif, orang yang membawanya tidak akan memaparkan apa-apa gejala dan mungkin tidak berjangkit. Bagaimanapun, tanpa gejala tidak menjadi jaminan bahawa mereka tidak akan menjangkiti orang lain.

Berapa kerap flare-up berlaku, dan boleh sesering sebulan sekali atau jarang adalah setahun sekali. Seseorang yang paling menular semasa suar-up.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Komplikasi

Walaupun jarang terjadi, ada kes di mana virus ini (HSV) menyebabkan lepuh, yang kemudiannya dijangkiti oleh bakteria. Jika ini berlaku, jangkitan kulit perlu dirawat dengan antibiotik .

Terdapat juga kemungkinan kecil jangkitan bakteria akan merebak ke bahagian tubuh yang berlainan, termasuk otak, mata, hati, atau paru-paru. Jika ini berlaku, ia adalah kecemasan perubatan, dan perhatian perubatan segera diperlukan.

Punca dan faktor risiko

bersentuhan
Juga dirujuk sebagai herpes tikus, herpes gladiatorum adalah perkara biasa di kalangan mereka yang mengambil bahagian dalam sukan bersentuhan tinggi, seperti gusti.

Masalah ini sangat menular dan tersebar dari seseorang ke seseorang melalui sentuhan kulit.

Secara umum bahawa masalah kulit ini boleh menjangkiti dari seseorang ke seseorang yang lain termasuk mencium seseorang yang mempunyai sakit perut herpes pada mulut mereka, hubungan seksual dan barang-barang perkongsian, termasuk minuman bekas, peralatan, atau bahkan telefon bimbit.

Lebih biasa, herpes gladiatorum tersebar jika seseorang dengan virus memainkan sukan yang melibatkan mereka yang mempunyai hubungan kulit pada kulit dengan orang lain. Sukan sentuhan tinggi, termasuk gusti, ragbi, atau bola keranjang boleh menyebabkan penyebaran herpes gladiatorum. Elemen ini adalah mengapa keadaan ini juga dikenali sebagai herpes tikar.

Orang yang menghidap virus ini sering mendapati bahawa tekanan boleh menyebabkan suar, serta tempoh penyakit di mana sistem kekebalan tubuh lemah.

Walaupun sesetengah orang yang membawa virus itu boleh melalui tempoh yang lama tanpa sebarang suar, penting untuk diingat bahawa muncul semula gejala boleh berlaku pada bila-bila masa.

Mencari nasihat daripada doktor tentang langkah berjaga-jaga yang perlu diambil untuk mengelakkan menjangkiti orang lain adalah selalu dianjurkan.

Diagnosis

Seorang doktor boleh memeriksa luka untuk menentukan sama ada seseorang sedang menjalankan virus itu. Doktor akan sering membuat diagnosis tanpa ujian lanjut, walaupun mereka mungkin mengambil sampel tisu dari luka yang akan dihantar untuk analisis.

Jika seseorang tidak mempunyai luka tetapi mempunyai gejala herpes gladiatorum lain, masih dinasihatkan untuk mendapatkan rawatan perubatan dan menghindari kontak kulit dengan orang lain. Ujian darah boleh dilakukan untuk mengesahkan sama ada virus itu hadir atau tidak.

Ujian darah juga boleh dilakukan jika doktor tidak pasti sama ada seseorang mempunyai herpes atau yang lain, keadaan kulit yang serupa. Orang dengan herpes gladiatorum mempunyai antibodi tertentu dalam darah mereka yang boleh mengesahkan sama ada seseorang mempunyai keadaan atau tidak. Sambungan