Polyarthritis

Polyarthritis hadir apabila empat atau lebih sendi di dalam badan menjadi menyakitkan dan meradang. Keadaan ini juga dikenali sebagai polyarthralgia, yang bermaksud “banyak sakit sendi”. Nama polyarthritis berasal dari dua perkataan Yunani:

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

  • “poli,” yang bermaksud “banyak, banyak”
  • “arthron,” yang bermaksud “bersama”

Dalam artikel ini, kita melihat beberapa bentuk polyarthritis yang berlainan, bersama-sama dengan gejala yang boleh berlaku dan apa yang boleh dilakukan untuk merawatnya.

Gejala

Polyarthritis mempunyai sejumlah gejala yang serupa dengan arthritis rheumatoid, termasuk rasa sakit, bengkak, dan kekakuan pada sendi terjejas.

Gejala-gejala polyarthritis boleh sama dengan artritis reumatoid. Ia boleh berkembang di dalam badan selama tempoh berbulan-bulan, atau ia mungkin mempunyai corak serangan secara tiba-tiba.

Gejala termasuk:

  • kesakitan
  • kekakuan
  • bengkak atau kemerahan di kawasan yang terjejas
  • ruam
  • keletihan atau kekurangan tenaga
  • suhu melebihi 100.4 ºF (38 ºC) atau lebih tinggi
  • berpeluh
  • kekurangan selera makan
  • kehilangan berat badan yang tidak dijangka

Punca polyarthritis

Polyarthritis boleh berlaku akibat faktor genetik. Sesetengah orang secara semulajadi mempunyai protein yang menghancurkan protein di dalam badan mereka yang dikenali sebagai antibodi yang menjadikannya mudah untuk berkembang.

Pemicu tertentu juga boleh menyebabkan polyarthritis apabila tubuh mempunyai jangkitan yang melemahkan sistem imun.

Polyarthritis boleh berupa seropositive atau seronegatif:

  • Seropositif : Ini bermakna seseorang mempunyai antibodi dalam darah mereka yang boleh menyerang tubuh mereka bukannya jangkitan, seperti bakteria atau virus, jadi mereka kemungkinan besar akan mengembangkan poliartritis.
  • Seronegatif : Diagnosis ini menunjukkan bahawa antibodi-antibodi tertentu ini tidak ada dalam darah seseorang.

Kadang-kadang, polyarthritis disebabkan oleh jangkitan atau penyakit yang terdahulu, dan ia boleh disertai dengan keadaan lain. Kejadian selari sering menjadikan sukar bagi doktor di hospital untuk mendiagnosis.

Proses ini digariskan dalam satu kajian dari tahun 2016, yang menggambarkan bagaimana seorang wanita berusia 19 tahun didiagnosis dengan bentuk meningitis dan juga didapati memiliki polangitis.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Virus yang menyebabkan rubella dan gondok juga mengaktifkan sistem ketahanan badan dan boleh mencetuskan tindak balas radang yang membawa kepada seseorang yang sedang mengembangkan polietnitis.

Apakah faktor risiko?

Faktor risiko untuk polyarthritis adalah dua jenis: yang boleh diubah dan yang tidak boleh.

Faktor-faktor yang boleh diubah termasuk:

  • Gaya Hidup : Merokok, pengambilan alkohol dan pengambilan kafein dapat membuat seseorang lebih terbuka untuk mengembangkan polyarthritis.
  • Pengalaman awal kehidupan : Jika seorang kanak-kanak terdedah kepada faktor-faktor, seperti mempunyai ibu bapa yang merokok, ia boleh meningkatkan risiko mereka mengembangkan polyarthritis di kemudian hari.

Faktor-faktor yang tidak boleh diubah termasuk:

  • Umur : Orang menjadi lebih cenderung untuk membangunkan polyarthritis ketika mereka berumur.
  • Jantina : Kadar diagnosis kes baru-baru ini adalah lebih tinggi pada wanita daripada lelaki.
  • Warisan : Gen tertentu boleh membuat seseorang lebih cenderung untuk mengembangkan polyarthritis.

Jenis-jenis polyarthritis

Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (CDC), sekitar 54.4 juta orang dewasa setiap tahun didiagnosis dengan bentuk arthritis , fibromyalgia , gout , atau lupus antara 2013 dan 2015.

Terdapat beberapa bentuk polyarthritis yang berlainan, termasuk yang berikut:

JIA polartikular

JIA polartikularular menjejaskan sendi pada kanak-kanak dan remaja.

Apabila polyarthritis dibentangkan pada orang muda, dari usia muda hingga remaja, ia diklasifikasikan sebagai remaja arthritis idiopathik atau JIA.

Ia boleh menyebabkan pembengkakan yang sangat menyakitkan dalam sendi-sendi kecil dan besar dari pergelangan kaki, pergelangan tangan, dan tangan ke pinggul dan lutut. Ia mungkin juga berlaku di kawasan leher dan rahang.

Doktor tidak selalu tahu apa yang menyebabkan JIA. Dalam banyak kes, ia adalah satu keadaan yang boleh diperbaiki dari masa ke masa dan dengan rawatan yang baik.

Lupus

Serta menjejaskan sendi seseorang, bentuk polyarthritis ini sering memberi kesan kepada kulit, buah pinggang, dan sistem saraf pusat.

Arthritis psoriatik

Arthritis psoriatik, seperti namanya, boleh hadir pada orang yang mempunyai psoriasis keadaan kulit. Kadang-kadang, arthritis berkembang terlebih dahulu.

Gejala-gejala yang perlu diperhatikan boleh menjadi ruam bersisik, merah, dan jari-jari dan jari kaki membengkak ke dalam “bentuk sosis” di satu sisi badan sahaja.

Syarat berkaitan

Poliartritis bukanlah keadaan khusus, dan orang-orang dengannya boleh hadir kepada doktor mereka, pada mulanya, dengan sesuatu yang menjadi perhatian. Sebagai contoh, polyarthritis awal boleh menyebabkan seseorang merasa sangat letih atau mengalami gejala seperti selesema.

Ada beberapa syarat yang boleh menemani polyarthritis atau menjadi tanda bahawa terdapat masalah lain. Ini termasuk:

  • Kontraksi Dupuytren : Apabila tisu penghubung di tangan mengikat untuk menjadi lebih ketat, mana-mana jari seseorang boleh mengerutkan kelapa.
  • Fibromyalgia : Ini adalah keadaan yang menjejaskan seluruh badan, menyebabkan rasa sakit dan keletihan di banyak kawasan, termasuk otot.
  • Hemochromatosis : Jika badan menyimpan terlalu banyak zat besi daripada menggunakannya, penumpukan boleh membawa kepada perkembangan polyarthritis.
  • Penyakit usus radang : IBD, seperti ulserative colitis dan penyakit Crohn, menyebabkan keradangan pada usus dan kolon kecil.
  • Penyakit Raynaud : Keadaan ini ditandakan dengan peredaran darah yang lemah di tangan dan kaki. Jari-jari kadang-kadang boleh putih di hujung, atau sangat merah atau ungu.

Diagnosis dan bila perlu berjumpa doktor

Polyarthritis boleh menjadi sukar untuk didiagnosis kerana terdapat banyak bentuk yang berbeza dan doktor perlu melakukan pelbagai ujian untuk mengetahui jenis yang mereka lihat.

Jika seseorang mempunyai satu atau lebih gejala berikut, adalah idea yang baik untuk pergi dan berjumpa doktor:

  • Kekakuan pada sendi yang berlangsung lebih dari 30 minit, dengan bengkak atau baki kesakitan
  • sakit di sendi yang membuat aktiviti seharian sukar
  • sendi yang boleh hangat ke sentuhan dan kelihatan merah
  • mana-mana gejala di atas yang berlangsung selama 3 atau lebih hari
  • sakit atau bengkak yang berulang dalam tempoh masa yang singkat

Doktor akan menjalankan pelbagai ujian, termasuk ujian darah yang mungkin mencari bukti jangkitan virus, atau penanda yang disebut faktor rheumatoid (RF). RF adalah protein yang boleh menyerang tisu yang sihat di dalam badan.

Doktor juga akan menguji sendi dengan melihat jika mereka bengkak atau panas ke sentuhan, dan betapa mudahnya atau sukar untuk memindahkannya. Mereka juga boleh menawarkan X-ray untuk membantu menentukan apa yang menyebabkan rasa sakit.

Untuk membantu mereka menguji lebih lanjut untuk mengetahui apa jenis polyarthritis yang ada, mereka boleh mengambil sampel cecair dari sendi yang menyakitkan. Proses ini dipanggil aspirasi.

Komplikasi

Polyarthritis boleh menyebabkan parut pada paru-paru, yang membawa kepada sesak nafas dan batuk. Risiko serangan jantung yang tinggi juga merupakan komplikasi yang berpotensi.

Jika polyarthritis tidak dirawat atau dikawal dengan baik, organ-organ dan bahagian-bahagian badan yang lain boleh terjejas teruk. Kesan di bahagian lain badan termasuk:

  • Paru-Paru : Parut pada paru-paru boleh menyebabkan komplikasi, seperti sesak nafas dan batuk kronik.
  • Mata : Mata kering atau keradangan kulit putih.
  • Kulit : Rash atau ketulan tisu yang berkembang di bawah kulit.
  • Jantung : Lapisan di sekitar jantung boleh meradang, menyebabkan sakit dada. Serangan jantung dan strok juga mungkin lebih besar.

Terdapat lebih banyak kemungkinan keadaan tertentu jika polyarthritis telah hadir untuk seketika. Ini termasuk terowongan carpal, kerosakan bersama kekal, dan masalah dengan sendi di bahagian atas tulang belakang.

Rawatan

Walaupun polyarthritis tidak dapat sembuh, ia boleh dirawat dengan ubat-ubatan dan unsur-unsur bukan perubatan seperti diet, senaman, dan gaya hidup. Semakin banyak ubat-ubatan boleh didapati apabila penyelidikan berlangsung.

Rawatan ubat semasa yang ada termasuk:

  • Ubat tahan sakit : Ini termasuk ubat dari farmasi, seperti acetaminophen.
  • Ubat anti-radang bukan steroid (NSAIDs) : Ubat-ubatan, seperti ibuprofen, naproxen, dan diclofenac, membantu mengurangkan kesakitan dan kekakuan.
  • Ubat-ubatan anti-reumatik yang mengubahsuai penyakit (DMARDs) : Kesan ini lebih lama daripada ubat penahan sakit dan membantu memperlambat perjalanan penyakit. Methotrexate adalah DMARD yang biasa digunakan yang boleh mengurangkan kerosakan sendi yang disebabkan oleh polyarthritis.
  • Terapi biologi : Ini perlahan kemajuan polyarthritis. Mereka menggunakan sistem imun badan untuk mensasarkan keadaan. Contoh umum ubat-ubatan ini termasuk infliximab dan etanercept.
  • Steroid : Suntikan, titisan ke dalam urat, atau tablet yang mengandungi steroid boleh menurunkan keradangan dan membantu mengawal kesakitan. Steroid hanya digunakan dalam jangka pendek kerana kesan sampingan boleh berlaku dengan penggunaan jangka panjang.

Menurut Persatuan Arthritis Rheumatoid Kebangsaan British, dos 7.5g (mg) harian steroid mula berkuatkuasa dalam tempoh beberapa hari selepas permulaan rawatan. Suntikan satu kali dos besar 25 mg dipanggil nadi.

Dalam keadaan yang jarang berlaku, methotrexate didapati menyebabkan masalah dalam hati. Akibatnya, adalah disarankan untuk membincangkan risiko dengan doktor, bersama dengan berapa banyak minuman alkohol yang diminum seseorang.

Rawatan bukan perubatan untuk melegakan kesakitan dan gejala kekakuan polyarthritis termasuk fisioterapi dan latihan berisiko rendah, seperti berenang, berjalan kaki, dan berbasikal. Apa-apa kesan yang lembut atau sederhana pada sendi adalah berguna.

Pelan senaman harus sesuai dengan keperluan individu. Orang mungkin mendapati ia berguna membuat rancangan dengan doktor mereka atau pakar latihan.