Madu dan 8 manfaatnya terhadap kesihatan

Terdapat beberapa manfaat madu kepada kesihatan kerana pelbagai khasiat biologinya. Sifat ini merangkumi sifat antibakteria, sifat anti-oksidatif, dan sifat anti-radang. Di sini kita mengkaji apa yang kita anggap lapan faedah kesihatan madu teratas.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Madu, dihasilkan oleh Apis mellifera (lebah madu), telah biasa digunakan sebagai ubat dan khasiat sejak zaman kuno. Ini dianggap sebagai salah satu ubat semula jadi tertua, yang telah digunakan oleh orang Mesir kuno, Yunani, Rom dan Cina untuk merawat luka dan penyakit.

Menurut beberapa kajian, madu telah digunakan sebagai ubat tradisional atau alternatif untuk mengobati sejumlah penyakit, termasuk sakit tekak, cegukan, dahaga, penyakit mata, asma, diabetes, barah, luka dan bisul.

Komposisi dan jenis madu

Madu terutama terdiri dari gula, dengan fruktosa dan glukosa membentuk sekitar tiga perempat gula. Ia biasanya dianggap sebagai pemanis semula jadi kerana kepekatan fruktosa yang tinggi. Madu asli terdiri daripada protein, asid amino, vitamin, asid organik, dan mineral serta sebatian mudah menguap, flavonoid, dan polifenol.

Sebatian dan fenol yang tidak menentu ini dapat digunakan untuk menentukan asal-usul bunga atau geografi dari jenis madu tertentu.

Terdapat sekitar 300 jenis madu yang terdapat di seluruh dunia. Setiap jenis madu berbeza dalam komposisi, rasa, dan warna. Madu boleh dianggap madu asli, tulen atau organik. Komposisi, rasa dan warna madu bergantung pada jenis bunga, kawasan geografi, iklim dan bagaimana ia diproses.

madu dan manfaatnya terhadap kesihatan

8 Manfaat Kesihatan Madu Teratas

Madu mempunyai sifat antibakteria, anti-oksidatif, dan anti-radang – inilah yang kami anggap lapan faedah kesihatan madu teratas.

Penyembuhan luka

Madu mungkin berkesan dalam merawat luka, melecur terbakar, dan bisul kerana sifat antibakteria dan anti-radang. Madu membantu mengekalkan persekitaran luka yang lembab serta merangsang pertumbuhan tisu baru untuk mempromosikan penyembuhan luka. Ia mempunyai kelikatan tinggi yang memungkinkannya bertindak sebagai penghalang dan pelindung terhadap jangkitan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Madu dapat membantu merangsang pengeluaran sel imun sebagai tindak balas terhadap jangkitan. Ini membawa untuk memulakan proses pembaikan luka.

Menurut penyelidikan, kesan madu manuka adalah signifikan dalam penyembuhan luka dan mencegah pertumbuhan bakteria tanpa adanya hidrogen peroksida. Ini mungkin kerana madu manuka mempunyai kepekatan gula tinggi dan persekitaran berasid yang umumnya tidak sesuai untuk bakteria tumbuh dan berkembang.

Merawat jangkitan kulat

Kajian melaporkan madu tulen dapat membantu merawat jangkitan kulat termasuk jangkitan yis, kurap dan kaki Athlete. Ini mungkin disebabkan oleh kemampuan madu murni untuk mencegah pertumbuhan kulat serta jangkitan yang disebabkan oleh bakteria.

Gangguan saluran gastrousus

Madu boleh digunakan untuk membantu merawat atau menguruskan gangguan yang mempengaruhi saluran gastrousus. Kajian melaporkan bahawa madu dapat merawat jangkitan seperti gastritis dan juga ulser peptik. Ini mungkin kerana madu membantu mencegah bakteria melekat pada dinding usus dengan mungkin melapisi bakteria dengan madu atau dengan mengubah ciri-ciri madu yang mempengaruhi interaksi bakteria dengan sel inang.

Madu mungkin dapat memperbaiki lapisan usus yang rosak serta membantu menumbuhkan tisu baru. Ini dapat membantu menurunkan jangka masa cirit-birit yang disebabkan oleh jangkitan bakteria dan digunakan sebagai sebahagian daripada terapi rehidrasi oral. Semasa rehidrasi, madu dapat membolehkan tubuh mengambil kalium dan air tanpa meningkatkan pengambilan natrium.

Penyakit jantung

Mengurangkan risiko penyakit jantung atau kardiovaskular

Madu dianggap sebagai sumber antioksidan yang kaya seperti flavonoid, vitamin C dan fenol. Kajian penyelidikan menunjukkan bahawa madu dikaitkan dengan penurunan risiko penyakit jantung atau kardiovaskular kerana adanya antioksidan ini. Menurut kajian, madu soba berpotensi meningkatkan kapasiti antioksidan dalam darah.

Antioksidan seperti flavonoid dapat membantu menurunkan risiko penyakit jantung koronari dan strok. Ini dilakukan dengan membantu pembuluh darah membesar, yang membolehkan aliran darah ke jantung mencukupi. Antioksidan juga menghambat platelet membentuk gumpalan darah dan juga mencegah kolesterol LDL (dikenal sebagai kolesterol jahat) dari pengoksidaan.

Menurunkan tekanan darah

Penyelidikan menunjukkan bahawa madu berpotensi mengurangkan tekanan darah tinggi, faktor risiko untuk mengembangkan penyakit kardiovaskular. Kajian pada tahun 2012, yang diterbitkan dalam Kajian Oksidatif dan Panjang Umur Sel , melaporkan bahawa madu berpotensi menurunkan tahap tekanan darah pada tikus dengan melegakan tekanan oksidatif pada buah pinggang. Kajian lain melaporkan bahawa quercetin, polifenol madu, dapat menurunkan kadar tekanan darah pada pesakit dengan tekanan darah tinggi.

Walau bagaimanapun, lebih banyak kajian dan ujian klinikal diperlukan untuk menilai keberkesanan madu dalam mengurangkan tekanan darah pada manusia.

Meningkatkan tahap kolesterol

Tahap kolesterol LDL yang tinggi dianggap sebagai faktor risiko penyakit kardiovaskular seperti aterosklerosis. Kajian penyelidikan menunjukkan bahawa madu mungkin dapat meningkatkan kadar kolesterol dalam badan. Beberapa kajian menunjukkan bahawa kemampuan madu untuk menghalang pembekuan dan pengumpulan platelet dalam darah dapat membantu mencegah penumpukan plak di arteri.

Menurut kajian tahun 2008, yang diterbitkan dalam The Scientific World Journal , madu asli telah dapat menurunkan kadar kolesterol total, kadar kolesterol LDL dan kadar glukosa darah puasa pada pesakit yang berlebihan berat badan dan gemuk. Hasil kajian juga melaporkan bahawa madu meningkatkan kadar kolesterol HDL (dikenal sebagai kolesterol baik) pada pesakit ini. Hasil ini berlaku tanpa kenaikan berat badan.

Jangkitan pernafasan

Madu mempunyai sifat anti-bakteria, anti-virus dan anti-radang, menjadikannya berkesan melawan jangkitan. Madu mungkin berkesan melawan virus influenza dan rubella. Menurut beberapa kajian, jenis madu tertentu seperti madu manuka dan madu semanggi mungkin berkesan melawan virus varicella zoster.

Madu berpotensi membantu kanak-kanak menguruskan batuk dari jangkitan bakteria atau virus yang mempengaruhi sistem pernafasan. Dalam kajian tahun 2018 yang diterbitkan dalam Cochrane Database System Review , madu dilaporkan lebih berkesan dalam menguruskan gejala batuk daripada kebanyakan ubat standard. 12 Kajian ini juga mendapati bahawa madu berjaya mengurangkan jangka masa batuk lebih baik daripada ubat lain.

Kajian lain melaporkan bahawa madu tidak hanya memperbaiki gejala batuk tetapi juga kualiti tidur pada waktu malam pada anak-anak dengan jangkitan saluran pernafasan atas. Umumnya tidak digalakkan memberi madu kepada kanak-kanak yang berumur kurang dari satu tahun. Ini kerana bayi mempunyai imuniti yang lemah terhadap bakteria, yang mungkin terdapat pada madu.

Satu ubat yang biasa digunakan untuk merawat sakit tekak adalah dengan mengambil madu dalam air suam atau susu. Madu boleh digunakan untuk merawat selesema dengan mencampurkannya dengan susu suam, jus lemon atau jus lobak.

Kesihatan mulut

Madu boleh digunakan dalam rawatan beberapa penyakit mulut termasuk periodontitis (penyakit gusi) dan gingivitis. Ia dapat membantu mencegah plak gigi, keradangan membran mukus mulut dan bisul terbentuk di dalam mulut. Sifat anti-radang madu membolehkannya memperbaiki sel atau tisu yang rosak di dalam mulut.

Gingivitis dapat diatasi dengan berkumur madu dengan air atau cecair lain. Kajian tahun 2018, yang diterbitkan dalam Indian Society Periodontology , mendapati bahawa ubat kumur berdasarkan madu manuka dan madu mentah dapat berkesan dalam mengurangkan plak gigi dan radang gusi.

Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk menilai banyak manfaat kesihatan madu. Anda harus berbincang dengan doktor atau profesional kesihatan mengenai rawatan untuk keadaan perubatan anda dan sama ada anda boleh menggunakan madu atau tidak.

Rujukan

  1. Mandal MD, Mandal S. Honey: sifat perubatannya dan aktiviti antibakteria. Asian Pac J Trop Biomed . 2011; 1 (2): 154-160. doi: 10.1016 / S2221-1691 (11) 60016-6
  • Pasupuleti VR, Sammugam L, Ramesh N, Gan SH. Madu, Propolis, dan Royal Jelly: Kajian Komprehensif mengenai Tindakan Biologi dan Manfaat Kesihatan mereka. Oksid Med Sel Longev . 2017; 2017: 1259510. doi: 10.1155 / 2017/1259510
  • Samarghandian S, Farkhondeh T, Samini F. Madu dan Kesihatan: Kajian Penyelidikan Klinikal Terkini. Pharmacognosy Res. 2017; 9 (2): 121-127. doi: 10.4103 / 0974-8490.204647
  • Miguel MG, Antunes MD, Faleiro ML. Madu sebagai Pelengkap Perubatan. Wawasan Med Bersepadu . 2017; 12: 1178633717702869. Diterbitkan 2017 24 Apr. doi: 10.1177 / 1178633717702869
  • Eteraf-Oskouei T, Najafi M. Kegunaan madu asli dan tradisional dalam penyakit manusia: ulasan. Iran J Basic Med Sci . 2013; 16 (6): 731-742.
  • Cianciosi D, Forbes-Hernández TY, Afrin S, et al. Sebatian Fenolik dalam Madu dan Faedah Kesihatannya: Kajian. Molekul . 2018; 23 (9): 2322. Diterbitkan 2018 Sep 11. doi: 10.3390 / molekul23092322
  • Khalil MI, Sulaiman SA. Potensi peranan madu dan polifenolnya dalam mencegah penyakit jantung: tinjauan. Afr J Tradit Complement Altern Med . 2010; 7 (4): 315-321. doi: 10.4314 / ajtcam.v7i4.56693
  • Gheldof N, Wang XH, Engeseth NJ. Madu soba meningkatkan kapasiti antioksidan serum pada manusia. J Agric Food Chem . 2003 26 Februari; 51 (5): 1500-5. doi: 10.1021 / jf025897t. PMID: 12590505.
  • Schramm DD, Karim M, Schrader HR, Holt RR, Cardetti M, Keen CL. Madu dengan kadar antioksidan yang tinggi dapat memberikan perlindungan kepada subjek manusia yang sihat. J Agric Food Chem . 2003 12 Mac; 51 (6): 1732-5. doi: 10.1021 / jf025928k. PMID: 12617614.
  1. Erejuwa OO, Sulaiman SA, Ab Wahab MS, Sirajudeen KN, Salleh S, Gurtu S. Madu suplemen pada tikus hipertensi secara spontan menimbulkan kesan antihipertensi melalui peningkatan tekanan oksidatif buah pinggang. Oksid Med Sel Longev . 2012; 2012: 374037. doi: 10.1155 / 2012/374037
  1. Yaghoobi N, Al-Waili N, Ghayour-Mobarhan M, et al. Faktor risiko madu asli dan kardiovaskular; kesan pada glukosa darah, kolesterol, triacylglycerole, CRP, dan berat badan berbanding dengan sukrosa. Jurnal Ilmiah . 2008; 8: 463-469. Diterbitkan 2008 Apr 20. doi: 10.1100 / tsw.2008.64
  1. Oduwole O, Udoh EE, Oyo-Ita A, Meremikwu MM. Madu untuk batuk akut pada kanak-kanak. Pangkalan Data Cochrane Syst Rev. 2018; 4 (4): CD007094. Diterbitkan 2018 Apr 10. doi: 10.1002 / 14651858.CD007094.pub5
  1. Paul IM, Beiler J, McMonagle A, Shaffer ML, Duda L, Berlin CM Jr. Kesan madu, dextromethorphan, dan tiada rawatan pada batuk nokturnal dan kualiti tidur untuk batuk anak-anak dan ibu bapa mereka. Arch Pediatr Adolesc Med . 2007 Dis; 161 (12): 1140-6. doi: 10.1001 / archpedi.161.12.1140. PMID: 18056558.
  1. Shadkam MN, Mozaffari-Khosravi H, Mozayan MR. Perbandingan kesan madu, dextromethorphan, dan diphenhydramine pada batuk malam dan kualiti tidur pada kanak-kanak dan ibu bapa mereka. Pelengkap J Alternatif Med . 2010 Jul; 16 (7): 787-93. doi: 10.1089 / acm.2009.0311. PMID: 20618098.
  1. Kumar, KR, Bhowmik, D., Chiranjib, Biswajit, Ch, M., & Irã (2010). Kegunaan perubatan dan faedah kesihatan madu: gambaran keseluruhan. Jurnal penyelidikan kimia dan farmaseutikal, 2, 385-395.
  1. Singhal R, Siddibhavi M, Sankeshwari R, Patil P, Jalihal S, Ankola A. Keberkesanan tiga ubat cuci mulut – Madu Manuka, Madu mentah, dan Klorheksidin pada skor plak dan gingival kanak-kanak sekolah 12-15 tahun: Rawak percubaan lapangan. J Indian Soc Periodontol . 2018; 22 (1): 34-39. doi: 10.4103 / jisp.jisp_356_17