Satu kajian baru mendapati bahawa risiko glaukoma – keadaan mata yang agak biasa pada populasi yang lebih tua yang boleh mengakibatkan kehilangan penglihatan – lebih rendah pada orang yang minum teh panas setiap hari.

Dapatkan saringan kesihatan percuma sekarang dari Kementerian Kesihatan Malaysia menerusi Peka B40, Perkeso dan LPPKN di klinik kesihatan terdekat.

Bolehkah satu cawan teh panas setiap hari mempunyai kesan perlindungan terhadap permulaan glaukoma?

Glaukoma adalah keadaan mata yang dicirikan oleh kerosakan pada saraf optik, yang mungkin mengakibatkan kehilangan penglihatan atau sebahagian. Faktor risiko untuk mengembangkan glaukoma termasuk umur, riwayat diabetes, obesiti , dan hipertensi.

Mengikut data baru-baru ini dari National Eye Institute, pada 2010 sahaja, 1.9 peratus daripada penduduk Amerika Utara berumur 40 tahun ke atas didiagnosis dengan bentuk glaukoma.

Penggunaan kopi sebelum ini dikaitkan dengan peningkatan risiko mengembangkan glaukoma, disebabkan peningkatan tekanan darah intraokular.

Walau bagaimanapun, hasil kajian lanjut dipecahkan, dengan beberapa menunjukkan bahawa penggunaan kopi sederhana tidak mempengaruhi risiko glaukoma, dan yang lain memperoleh hasil yang bercampur-campur.

Selain itu, beberapa kajian menegaskan bahawa penggunaan minuman berkafein dan bukan kafein lain juga boleh mempengaruhi risiko mengembangkan glaukoma.

Setakat ini, tanggapan ini belum disahkan, kerana kebanyakan penyelidikan menangani kaitan antara minuman dan risiko tekanan intraokular yang tinggi dirujuk kepada kecil, dan oleh itu, sampel populasi yang tidak dapat diselesaikan.

Lindungi Keluarga Anda dengan Takaful Terbaik

Jangan biarkan masa depan keluarga anda tidak terjamin. Dapatkan pelan perlindungan takaful terbaik yang disesuaikan dengan keperluan anda dan lindungi mereka sebelum terlambat.


Baru-baru ini, saintis dari Brown University di Providence, RI, dan University of California di Los Angeles telah memutuskan untuk membandingkan bagaimana penggunaan pelbagai minuman – termasuk teh panas, teh tanpa kafein, teh ais, kopi, dan minuman ringan – mempengaruhi risiko glaukoma.

“Tiada kajian setakat ini telah membandingkan kesan kafein dan kopi tanpa kafein, teh, dan minuman ringan pada glaukoma,” tulis para penyelidik.

“Objektif kajian ini,” tambah mereka, “adalah untuk mengkaji hubungan antara pengambilan minuman beralkohol dan minuman berkafein dan glaukoma.”

Hasil kajian itu diterbitkan semalam di British Journal of Ophthalmology .

Risiko yang lebih rendah untuk peminum teh

Penulis kajian utama Connie Wu dan rakan-rakannya menganalisis data yang diperoleh daripada Kajian Kesihatan dan Pemakanan Peperiksaan Negara 2005-2006 , yang mengumpulkan data perubatan dari hospital sekitar 10,000 orang.

Tinjauan ini menggunakan pelbagai alat, termasuk wawancara, pemeriksaan fizikal, dan sampel darah, yang bertujuan memberikan gambaran kesihatan yang terperinci dalam populasi Amerika Syarikat.

Pasukan memilih survei 2005-2006 kerana ia juga mengumpulkan data mengenai diagnosis glaukoma. Pada tahun itu, seramai 1,678 peserta bersetuju untuk berkongsi hasil ujian mata penuh, dan daripada itu, 84 orang dewasa didapati mempunyai bentuk glaukoma.

Sebagai sebahagian daripada penilaian mereka, para peserta telah ditanyai tentang tabiat minum mereka, termasuk berapa banyak kopi, teh panas, teh tanpa kafein, minuman ringan, dan teh es yang telah mereka minum sejak setahun lalu, dan berapa kerap.

Para penyelidik mendapati bahawa para peserta yang minum teh panas setiap hari mempunyai risiko 74 peratus lebih rendah daripada mengalami glaukoma daripada mereka yang tidak.

Untuk memastikan konsistensi keputusan-keputusan ini, pasukan juga memeriksa potensi faktor-faktor yang mengelirukan, seperti sejarah kencing manis dan kebiasaan merokok.

Tidak ada pautan yang ditemui antara risiko glaukoma dan jenis minuman lain yang diambil kira dalam kajian ini, termasuk kopi – kedua-dua kafein dan kafeina – serta teh tanpa kafein, teh ais, dan minuman ringan.

Adakah hubungan kausal?

Para saintis memberi amaran bahawa ini hanya persatuan yang disebut dalam kajian observasi, sehingga tidak ada hubungan sebab-akibat yang harus disimpulkan tanpa analisis lanjut.

Kajian ini juga mempunyai batasan lain, seperti bilangan peserta yang kecil dengan glaukoma dan kekurangan maklumat terperinci tentang garis masa diagnosis.

Maklumat lain yang hilang merujuk kepada berapa banyak minuman peminum teh panas yang sebenarnya setiap hari, jenis teh yang mereka makan, dan bagaimana ia diseduh, yang mungkin telah mempengaruhi hasil kajian.

Walau bagaimanapun, penulis kajian menyatakan bahawa “[t] ea mengandungi fitokimia dan flavonoid [jenis sebatian kimia aktif yang terdapat di tumbuhan], yang telah diperhatikan mempunyai sifat anti-radang, antikarsinogen, antioksidan, dan neuroprotektif yang berkaitan dengan pencegahan penyakit kardiovaskular, kanser, dan diabetes. “

Oleh itu, para penyelidik mencadangkan, ia tidak akan begitu jauh untuk mempertimbangkan bahawa penggunaan teh boleh mempunyai kesan metabolik pelindung.

Wu dan rakan sekerja juga merujuk kepada kajian yang sedia ada yang telah mencadangkan bahawa glaukoma boleh, sebahagiannya, menjadi kesan oksidatif tekanan dan neurodegeneration, yang merupakan dua proses yang dikaitkan dengan penuaan dan kerosakan pada tahap selular dan molekul.

Dengan mengambil kira kesan perlindungan potensial terhadap penggunaan teh panas ketika menghadapi penuaan dan kerosakan sel, para penyelidik mencadangkan agar usaha lebih lanjut harus didedikasikan untuk menyelidiki peranan minuman ini yang lazim, dan banyak disukai.

“Penyelidikan lebih lanjut diperlukan untuk menentukan kepentingan penemuan ini dan sama ada penggunaan teh panas boleh memainkan peranan dalam pencegahan glaukoma,” kata pasukan itu.